فیلم "سرزمین شادی" از پاکستان؛ نامزد جایزه اسکار

فیلم "سرزمین شادی" که قبلا توانسته بود مهمترین جایزه جشنواره کن را از آن خود کند اخیرا از سوی کمیته انتخاب اسکار پاکستان ( کمیته انتخاب آکادمی پاکستان) برای جوایز اسکار نامزد شده است.

فیلم "سرزمین شادی" که قبلا توانسته بود مهمترین جایزه جشنواره کن را از آن خود کند اخیرا از سوی کمیته انتخاب اسکار پاکستان ( کمیته انتخاب آکادمی پاکستان) برای جوایز اسکار نامزد شده است. سرزمین شادی به کارگردانی صائم صادق و تهیه کنندگی سرمت خوست برای دریافت جایزه بین‌المللی فیلم بلند در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی پاکستان انتخاب شد. 

لازم به ذکر است که "کمیته انتخاب آکادمی پاکستان" متشکل از شرمین عبید چینوی؛ فیلمساز برنده دو جایزه اسکار ،علی ستی؛ خواننده، عمر شاهد؛ نویسنده، رفیع محمود؛ منتقد سینما، ثمینه احمد؛ بازیگر و فیلمساز و جرجی سیجا؛ تهیه کننده  و فیلمنامه نویس و کارگردان است. بی گل؛ طراح، رضوان بایگ، فیلمبردار و زیبا بختیار بازیگر از دیگر اعضای این کمیته هستند.

سرزمین شادی در بخش خارجی جشنواره اسکار با فیلمهایی از 100 کشور جهان از جمله هند، بریتانیا، چین، آلمان، کانادا، فرانسه و اسرائیل[ رژیم صهیونیستی] رقابت خواهد کرد.

کمیته انتخاب آکادمی پاکستان هر ساله یک فیلم برتر اکران شده این کشور را برای بخش "خارجی" انتخاب می کند و آن را برای جشنواره های بین المللی از جمله فیلم اسکار ارسال می کند.

جشنواره فیلم اسکار نامزدهای جوایز را در 21 دسامبر 2022 اعلام می‌کند، پس از آن، فیلم‌های برگزیده در 24 ژانویه اعلام می‌شود و مراسم نود و پنجمین دوره جوایز اسکار به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای سینما در لس‌آنجلس در 12 مارس 2023 برگزار می شود که در آن از بهترین فیلم های اکران شده در سال 2022 تجلیل می شود.

انتخاب فیلم سرزمین شادی در حالی اعلام شد که این فیلم قرار است در 18 نوامبر در سینماهای پاکستان  اکران شود. فیلم سرزمین شادی ساخته صائم صادق در ماه می امسال در جشنواره فیلم کن فرانسه حضور یافت و همچنین موفق به دریافت بالاترین جایزه این جشنواره شد.

سرزمین شادی جایزه نخل کوئیر را دریافت کرد که منحصراً به فیلم‌هایی متعلق به داستان‌های همجنس‌گرایان یا دوجنس‌گرایان است.

فیلم سرزمین شادی اولین فیلم پاکستانی بود که برنده جایزه "نخل کوئیر" شد.

علاوه بر این، فیلم مذکور در جشنواره‌های بین‌المللی دیگری از جمله "جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو" نیز حضور داشته و جوایز بین‌المللی دیگری نیز کسب کرده است.

داستان "سرزمین شادی" حول محور یک مرد جوان و یک رقصنده تراجنسیتی است که در حین کار در یک باشگاه رقص به یکدیگر علاقه مند می شوند.

داستان این فیلم که در پاکستان تابو تصور می شود مورد توجه فیلم سازان غربی قرار گرفته است.

سرمد خوست، ثروت جیلانی، علینا خان، سهیل سمیر، سلمان پیر، ثانیه سعید، کانوال خوست، زویا احسن، ثنا جعفری و قاسم عباس از جمله بازیگران این فیلم هستند.

با این حال این فیلم مورد انتقاد برخی از اقشار مردم و احزاب مذهبی نیز قرار گرفته است. برخی از احزاب مذهبی مخالفت خود را با اکران این فیلم اعلام کرده اند. آنها میگویند اجازه اکران فیلم ضد اخلاقی که هم جنس گرایی را تروج کند نخواهند داد.

با این حال اداره سانسور دولت مرکزی و محلی پاکستان در ماه سپتامبر مجوز پخش فیلم  سرزمین شادی را در سینماهای این کشور داده است.

سرمد خوست که تهیه کننده این فیلم است قبلا فیلم زندگی تماشا را ساخت که این فیلم به دلیل حساسیت و پرداختن به مباحث مذهبی در پاکستان هنوز اکران نشده است. داستان این فیلم درباره یک نعت خوان بود که در محافل مذهبی به ذکر پیامبر و اهل بیت(ع) می پردازد اما انتشار ویدیوی از وی در فضای مجازی که در حال خواندن یک ترانه و در حال رقص است باعث می شود که این شخص از جامعه طرد شود. در این فیلم همچنین تصاویر خلاف عرف جامعه اسلامی از سوی این نعت خوان و رابطه اش با یک زن نیز به تصویر کشیده شده است. داستان فیلم باعث شد که این فیلم در پاکستان به اکران درنیاید.

فیلم "سرزمین شادی" از پاکستان؛ نامزد جایزه اسکار

پاکستان در سال های قبل فیلم های متعددی را نامزد جایزه اسکار کرده بود که میتوان به فیلم های "دختر" در سال 2014، "مطاوس" در 2015، "ماه میر" در2016، "ساون" در 2017، "کیک" در 2018، "کبوتر سرخ" در2019 و "زندگی تماشا" در 2020 نام برد.

منبع خبر: روزنامه جنگ، سایت خبری شبکه سماء – 1 اکتبر

لینک خبر: https://jang.com.pk/news/1142285

کد خبر 13577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =